Afvallen met liefde voor jezelf

Gezond eten is een vorm van goed voor jezelf zorgen. En de mate waarin je dat doet, hangt af van hoe lief je voor jezelf bent. Liefde voor jezelf is dus belangrijk als je wilt afvallen.

Je eigen authentieke behoeftes ontdekken

Sta je weleens stil bij deze vragen?

  • Waar heb ik werkelijk behoefte aan?
  • Wat zou ik willen?
  • Waar verlang ik naar?
  • Wat vind ik echt belangrijk?

Als je belangrijke behoeftes gedurende lange tijd niet vervult, ga je het gemis compenseren met surrogaat-behoeftes. Maar die leveren niet de gewenste invulling op. Bijvoorbeeld iets ongezonds eten, terwijl je eigenlijk de behoefte hebt aan rust. Of een overdreven behoefte aan succes in het werk, bij gemis aan acceptatie van jezelf als persoon. De grote hoeveelheid tijd en energie die je in je werk stopt, kan ertoe leiden dat je geen evenwichtig eetpatroon hebt.

Afvallen met liefde voor jezelf
Afvallen met liefde voor jezelf

Minder moeten

Om tijd en energie vrij te kunnen maken voor het voldoen aan je eigen authentieke behoeftes, is het een goed idee om eens bij te houden wat je allemaal moet van jezelf. Je kunt daarvoor een dagboekje bijhouden, waarin je elke dag noteert wat je ervaart als “moeten” en wat je ervaart als “willen”. Wat kost je energie en wat geeft je energie?

Ook kun je een lijstje maken met de regels die je jezelf allemaal oplegt, wat je van jezelf allemaal moet. Want veel dingen die je doet “omdat het moet”, doe je omdat het volgens je eigen regels moet.

Welke “moet”-activiteit haal jij van je lijstje en wissel je in voor een “wil”-activiteit?

Afbrekende opmerkingen voor jezelf zorgen voor een negatieve spiraal

Als je heel kritisch bent richting jezelf, geeft dat een slecht gevoel, waardoor de kans groot is dat je gaat overeten.

  • Als je jezelf verwijten maakt, dat je je gezonde eetpatroon niet hebt volgehouden
    • “Wat een sukkel ben ik, dat ik dat niet kan volhouden.”
    • “Zit je weer te snoepen, wat slap van je!”
  • Als je veroordelend bent over je eigen uiterlijk, en daardoor jezelf verbiedt wat lekkers te eten.
    • “Je bent veel te zwaar. Hier wordt je dik van, niet eten dus.”

Positieve waardering geven aan jezelf

Van positieve waardering warmt een mens op. Je gaat daardoor minder negatief gedrag vertonen (zoals overeten). Het mooie is, dat je ook positieve waardering aan jezelf kunt geven!

  • Complimenten geven aan jezelf (bijv. in een schriftje, vlak voor het slapen gaan)
  • Regelmatig stil staan bij wat goed gaat, in het algemeen en voor wat betreft het afvallen. Schrijf op wat goed gaat, dan dringt het goed tot je door wat je al goed doet.
  • Je kritische opmerkingen tegen jezelf veranderen in helpende opmerkingen. Een positieve benadering kan er als volgt uitzien: I.p.v. “Shit, ik heb weer een gebakje teveel genomen”. Naar: “Goed dat ik op merk dat ik een gebakje neem, terwijl ik eigenlijk gezonder wil gaan eten”. Tot uiteindelijk: “Goed dat ik op merk dat ik “ja” tegen een gebakje heb gezegd, maar ik ga nu alleen de helft opeten om zo tot mijn doel “gezond eten” te komen”. (bron: https://www.iamafoodie.nl/helpt-effectief-volhouden-gezond-gedrag/)
  • Met compassie kijken naar hoe je gedrag is ontstaan (begripvol en vriendelijk richting jezelf i.p.v. veroordelen). Als je daar bewust van bent, kun je liefdevol zijn richting jezelf.

Genieten van je eten

Weer even terugkomend op je authentieke behoeftes en zorgend voor jezelf zijn:

Het is heel belangrijk om na te gaan wat je echt heel lekker vindt, qua smaak:

  • “Heerlijk, de Tony’s Chocolonely melkchocolade met karamel en zeezout vind ik fantastisch lekker!”

En vervolgens jezelf dat te gunnen:

  • “Je mag ervan genieten.”

Vervolgens neem je een stukje en ga je er lekker voor zitten, zodat je er met aandacht van kunt genieten.

Het klinkt misschien als een utopie, maar zo kun je afvallen met je favoriete chocolade. Stilstaan bij jouw eigen behoeftes en jezelf dat ook gunnen. Dat is de sleutel tot succesvol afvallen.

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share