Brood (Tips supermarkt – deel 2)

Brood in supermarkt
Brood in supermarkt

Als je goed weet waar je op moet letten, kun je heel gezond eten met producten uit de supermarkt.
Gewichtsconsulent Leidsche Rijn heeft voor allerlei categorieën supermarktproducten op een rij gezet welke de gezondste zijn.
Hieronder vind je deel 2: Brood.
Als je wilt weten hoe gezond een product is, let dan vooral op de volgende punten.
Een product is gezonder als het bevat:

  • minder suiker
  • minder verzadigd vet
  • minder zout (natrium)
  • meer vezels

Laat je vooral niet afleiden door allerlei beweringen en plaatjes op de verpakking.
De tabel met voedingswaarde per 100 gram (voedingswaardedeclaratie) is handig om producten mee te vergelijken.

Brood

Volkorenbrood bevat veel vezels en is dus gezond. “Volkoren” is een beschermde naam. Een brood mag alleen volkorenbrood heten als het meel 100% volkorenmeel is en bevat ongeveer 6,5 gram vezels/100 gram. Bruin brood bevat minder vezels dan volkorenbrood. Vaak is het brood bruin gekleurd met moutmeel of karamel. Meergranenbrood is vaak geen volkorenbrood, maar soms bevat het ongeveer evenveel vezels. Speltbrood is vaak gemaakt van bloem, waar weinig voedingsstoffen in zitten.
Het aantal soorten ingrediënten verschilt nogal per brood. Allinsonbrood (diverse supermarkten) en Zaans volkoren van AH zijn bijvoorbeeld basic qua ingrediënten.
Sommige andere broden hebben veel meer toevoegingen.

Fries roggebrood (dat hele donkere) bevat erg veel vezels (10 à 11 gram/100 gram).

Volkoren afbakbrood zie je bijna niet in de supermarkt. Meergranenbroodjes bevatten meer vezels dan wit, maar meestal veel minder dan in volkorenbrood. Er zijn uitzonderingen, zoals het Breekbrood meergranen van Jumbo (niet volkoren, wel veel vezels). En volkoren Twentse Bolletjes en Pi­ta Ori­gi­nal bij AH.
AH heeft verse volkoren bollen.

Voordeel van brood is, dat er jodium is toegevoegd. Tenzij je zeewier eet of heel veel vis, haal je niet voldoende jodium uit je andere eten. Jodium is erg belangrijk voor een goede stofwisseling. In biologisch brood zit meestal geen jodium. Als je zelf brood bakt, gebruik dan bakkerszout.

Bewaar en print dit artikel

Download dit artikel als .pdf-bestand.

Nu downloaden »