Buikvet: hoe kom je er vanaf?

De meeste mensen die willen afvallen, willen vooral buikvet kwijtraken. Er bestaat geen wonderdieet speciaal voor het verbranden van buikvet. Het is erfelijk bepaald hoe bij jou het vet over je lichaam is verdeeld. Ook hangt het af van hormonen. Mannen hebben relatief veel vet in hun buik. Tijdens de overgang krijgen vrouwen minder vet op hun dijen en heupen en meer vet in hun buik.

Stress als oorzaak van buikvet

Ook stress kan een oorzaak zijn van teveel buikvet rondom de organen. Zie hierover in mijn blog over stress als dikmaker. Als je last hebt van stress is het dus voor je gezondheid en gewicht een goed idee om dat in ieder geval aan te pakken in combinatie met een blijvend gezond voedingspatroon. Minder buikvet krijg je er dan automatisch bij cadeau.

Buikvet verliezen

  • Door te gaan afvallen met gezond eten en drinken en veel bewegen, verlies je vet over je hele lichaam, dus ook buikvet. Je kunt er (helaas) niet voor kiezen om alleen in je buik vet te verliezen.
  • Buikspieroefeningen helpen niet direct om in je buik vet te verbranden. Wel helpt krachttraining in het algemeen om meer spiermassa te krijgen. En daardoor gaat je stofwisseling omhoog. Op die manier helpt het wel om vet te verbranden, maar ook dat is over je gehele lichaam. Conditietraining (cardio) helpt om calorieën te verbranden. Maar overschat dat niet. Als je na het sporten gezellig een biertje gaat drinken, zitten er voor je het weet meer calorieën bij dan dat er af zijn gegaan.

Soorten buikvet

Er zijn twee soorten buikvet:

  1. Onderhuids buikvet
  2. Buikvet tussen je organen (visceraal vet)

Het buikvet rondom je organen zorgt voor een groter risico op chronische ziektes: hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. Daarom is het belangrijk de hoeveelheid buikvet rondom je organen zo laag mogelijk te houden.

Hoeveel buikvet heb ik?

Naast de BMI wordt ook de middelomtrek als maat voor overgewicht gebruikt. Omdat de middelomtrek een indicatie geeft voor de hoeveelheid buikvet, is dit een belangrijk getal.

Hoe bepaal je de middelomtrek?

  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

In onderstaande tabel zie je of je een te hoge middelomtrek hebt:

Middelomtrek* (Mannen) Middelomtrek* (Vrouwen) Conclusie Advies
Minder dan 79 cm Minder dan 68 cm Ondergewicht Probeer aan te komen
Tussen 79 en 94 cm Tussen 68 en 80 cm Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven
Tussen 94 en 102 cm Tussen 80 en 88 cm Overgewicht Probeer af te vallen (of zorg er in ieder geval voor dat je niet verder aankomt)
Meer dan 102 cm Meer dan 88 cm Obesitas Probeer af te vallen !

*) In de praktijk geven de Body Mass Index (BMI) en de middelomtrek meestal dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, kun je beste het resultaat van de middelomtrek aanhouden, omdat deze het extra risico van te veel buikvet meeneemt.

Aan de buitenkant kun je niet zien hoeveel buikvet je hebt rondom je organen (het visceraal vet). Er zijn wel weegschalen die daar een indicatie van geven. Ook slanke mensen kunnen teveel visceraal vet hebben.

De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot je lichaamslengte. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. Wil je graag een quickscan om te weten hoe jouw huidige BMI is? BMI berekenen »

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp