Eet jij genoeg?

Afvallen lukt niet als je te weinig eet

Veel mensen die willen afvallen, eten niet genoeg. Ja, je leest het goed.
Overdag en tijdens de avondmaaltijd eten ze te weinig. En daardoor lukt het juist niet om af te vallen.

Hoe komt het dat iemand overdag te weinig eet en wat is het effect?

Er zijn verschillende oorzaken, waardoor iemand overdag te weinig eet. Ik noem er twee:

Lijngericht eten

Lijngericht eten houdt in dat je de hele tijd bezig bent met verantwoord eten. Je denkt in termen van gezond/ongezond, goed/fout en je ontzegt jezelf het eten (of snoep) dat je het allerlekkerste vindt. Maar dat houdt geen mens vol, dus regelmatig eet je veel te veel. Dat wordt ten eerste veroorzaakt doordat je hongerig wordt van veel te weinig eten. Als je hongerig bent, ga je makkelijk voor de bijl en pak je dus makkelijk iets heel ongezonds/energierijks. Ten tweede zit je met dit dieet-denken in een strafdenksysteem. Door steeds jezelf lekkere dingen te ontzeggen, wordt je op gegeven moment rebels en eet je juist heel veel.

Durf jij genoeg te eten?

je wilt afvallen-durf jij genoeg te eten?
Je wilt afvallen-durf jij genoeg te eten?

Geen tijd nemen om te eten

Wat ik ook vaak zie, is dat mensen zichzelf de tijd niet gunnen om een gezonde maaltijd of tussendoortje klaar te maken en op te eten. Er zijn dan allerlei andere activiteiten die voorrang krijgen. Soms zijn mensen zo druk, dat ze vergeten te eten.
Als je dan thuis komt, en er staat nog geen avondeten voor je klaar, is de verleiding groot om even de koelkast in te duiken voor een lekker stukje kaas bijvoorbeeld. Ook is de verleiding om een ongezonde calorierijke maaltijd te laten bezorgen of af te halen groot.

Zijn de activiteiten die je doet in de minuten die je bespaart door maaltijden overslaan en “makkelijk doen” belangrijker dan je lichaam geven wat het heel hard nodig heeft?

Beide onevenwichtige eetpatronen leiden vaak tot teveel energie-inname, als je het over de hele week bekijkt. Daardoor lukt het niet om af te vallen.

Tekort aan voedingsstoffen heeft invloed op stofwisseling

Behalve dat veel mensen die overdag te weinig eten, te veel calorieën binnen krijgen, krijgen ze ook te weinig voedingsstoffen binnen. De calorieën komen voor een groot deel uit ongezond voedsel, dat weinig voedingsstoffen bevat.

Tekort aan vezels

Vezels zijn ten eerste belangrijk voor een verzadigd gevoel. Je voorkomt daarmee dat je teveel gaat snacken tussendoor.
Ten tweede zijn fermenteerbare vezels belangrijk voor een goede darmflora. Als de samenstelling en de hoeveelheid van de goede bacteriën in je darmen in orde is, helpt dat om af te vallen. Bacteriën hebben allerlei functies. Ze hebben bijvoorbeeld invloed op je stofwisseling en de opname en aanmaak van bepaalde vitamines en mineralen.

Tekort aan vitamines en mineralen

Verschillende vitamines en mineralen spelen een belangrijke rol in de stofwisseling. Hierom, maar ook omdat ze nog veel meer belangrijke functies vervullen, is het heel belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.
Jodium is belangrijk voor een goed werkende schildklier. Als je langdurig te weinig jodium binnen krijgt, kan dat leiden tot overgewicht. Mensen die geen/weinig brood eten en weinig zeevis eten, kunnen een jodiumtekort hebben.

Negatieve effecten van structureel echt te weinig eten

Als je structureel te weinig energie binnen krijgt, gaat je lichaam noodmaatregelen nemen. Spieren worden afgebroken, zodat de eiwitten als energiebron gebruikt kunnen worden. Maar juist in die spieren vindt verbranding plaats. Die wil je dus niet verliezen. Daarnaast gaat je lichaam extra efficiënt energie verbranden. Dat was heel handig in de oertijd… Maar nu zorgt het ervoor dat afvallen niet lukt. Daarom is het belangrijk om genoeg te eten (minstens zoveel energie als je ruststofwisseling).
Mensen die heel snel veel kilo’s zijn afgevallen, merken dat ze daarna makkelijk weer aankomen. Dat heeft mede hiermee te maken. Wil je blijvend resultaat, dan eet je dus genoeg. Daarnaast is beweging natuurlijk ook belangrijk voor je stofwisseling.

Hoe kun je genoeg eten?

Bezuinig niet op de hoofdmaaltijden. Je kunt dan flink wat eten, in de goede samenstelling natuurlijk.
Als ontbijten voor jou moeilijk is, probeer eerst op een andere manier te ontbijten. Als je het ontbijt wilt overslaan, zorg dan voor een groot gezond tussendoortje eind van de ochtend.
Eet twee of drie keer per dag een gezond tussendoortje. Met name een goed vullend tussendoortje om een uur of 16:00u. Sla de lunch niet over. Eet genoeg volkoren koolhydraatproduct tijdens de avondmaaltijd (bijv. volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappels met schil).
Check na het avondeten of je genoeg gegeten hebt (eventueel met een voedingsdagboek als hulpmiddel). Zo niet: eet als tussendoortje de basisvoeding waar je die dag nog niet genoeg van gegeten hebt. Dan zorg je er tegelijk voor dat je voedingsstoffen op peil zijn.
Wil je afvallen met gewoon lekker en genoeg eten en wil je persoonlijk advies bij het maken van slimme keuzes? Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.