Gezonde vleesvervangers (Tips supermarkt-deel 3)

Als je goed weet waar je op moet letten, kun je heel gezond eten met producten uit de supermarkt.
Gewichtsconsulent Leidsche Rijn heeft voor allerlei categorieën supermarktproducten op een rij gezet welke de gezondste zijn.
Hieronder vind je deel 3: Gezonde vleesvervangers.
Als je wilt weten hoe gezond een product is, let dan vooral op de volgende punten.
Een product is gezonder als het bevat:

  • minder suiker
  • minder verzadigd vet
  • minder zout (natrium)
  • meer vezels

Laat je vooral niet afleiden door allerlei beweringen en plaatjes op de verpakking.
De tabel met voedingswaarde per 100 gram (voedingswaardedeclaratie) is handig om producten mee te vergelijken.

Gezonde vleesvervangers

Vegetarische burgers en balletjes

In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Peulvruchten, tofu, tempeh, seitan, ei en noten kun je als vleesvervanger eten. Plantaardige producten bevatten geen B12.
Bewerkte vegetarische alternatieven (zoals burgers, balletjes) bevatten vaak erg veel zout. Een vleesvervanger bevat niet teveel zout als <1,1 g zout/100 g. Maar dat bestaat bijna niet. Hieronder een paar voorbeelden van producten die (bijna) aan de zoutnorm voldoen en toegevoegd ijzer en B12 bevatten.
(falafel (Jumbo) 1,1 g, So Fine boerenkoolburgers (Jumbo), Bonenburger/Linzenburger (GoodBite, Jumbo/DEEN), BOON ballen/burgers (Jumbo)).
Als je een bewerkt vegetarisch product kiest, let dan op zout en let op dat er ijzer en B12 zijn toegevoegd.

Gezonde vleesvervangers in de supermarkt
Gezonde vleesvervangers in de supermarkt

Peulvruchten

Peulvruchten (bonen en erwten) bevatten heel veel voedingsstoffen en vezels. Ze kunnen ook als vleesvervanger gebruikt worden. Gedroogde peulvruchten bevatten geen toegevoegd zout. Nadeel is dat de meeste soorten een tijd lang moeten weken van tevoren. Peulvruchten in blik/pot bevatten toegevoegd zout. De hoeveelheid verschilt per merk, probeer onder 0,5 gram zout per 100 gram te blijven. Bonduelle heeft diepvriesbonen zonder zout, die je alleen een paar minuten hoeft te verwarmen.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk ook eens aan meel van peulvruchten. Daarvan kun je een soort van hartige pannenkoeken bakken, bijvoorbeeld. Rode linzen zijn super om in de soep mee te koken. Die hoef je niet te weken van tevoren. Ook bestaan er “pasta’s” van peulvruchten.

Peulvruchten - bonen en erwten in de supermarkt
Peulvruchten – bonen en erwten in de supermarkt

Bewaar en print dit artikel

Download dit artikel als .pdf-bestand.

Nu downloaden»

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share