Maak van goede voornemen AFVALLEN een succes

Afvallen staat op nr. 1, elk jaar weer

Afvallen staat elk jaar weer op nummer 1 van de lijst goede voornemens. Elk jaar doet een grote groep Nederlanders weer een poging. En meestal zonder succes (Bij 92% lukt het niet om een goed voornemen vol te houden). Eigenlijk is het ook wel vreemd dat zoveel mensen hun goede voornemen afvallen verbinden aan de maand januari.

Motivatie: sleutel tot succes

De mensen die het goede voornemen afvallen niet kunnen volhouden, zien het als een verplichting, iets wat moet. Ze voelen het als iets wat van buitenaf wordt opgedrongen. “Het hoort om een gezond gewicht te hebben en een slank figuur”. Als de motivatie niet uit jezelf komt, dan kun je een gedragsverandering niet lang volhouden.

Maar hoe haal je motivatie uit jezelf?

Sta eens stil bij je eigen behoefte. Want “10 kilo afvallen” is geen aantrekkelijk doel. Het is belangrijk om te weten welke behoefte daarachter zit. Wat is op dit moment jouw probleem? Wat wil je echt bereiken? Hoe wil je je voelen over een paar maanden? Dus: wat is de achterliggende reden waarom je wil afvallen?

Het vermijden van verlies/pijn/risico is een veel grotere prikkel voor ons gedrag dan plezier beleven. Noem dus voor jezelf niet alleen de voordelen (bijvoorbeeld gezonder en mooier worden), maar sta ook stil bij vervelende dingen die je kunt voorkomen door af te vallen. Het kan daarbij helpen om in extremen te denken: “Als ik nog 10 jaar doorga met mijn huidige eetpatroon, dan is het ergste wat me daardoor kan overkomen…”.

Pak de oorzaak aan

Je weet wel dat een wortel gezonder is dan een stuk chocolade. Als je toch vaak een groot stuk chocolade eet, kun je besluiten dat niet meer te doen en chocolade te vermijden. Van veel chocolade eten wordt je immers dik. Logisch toch? Maar toch werkt dat niet.

Ten eerste zit je op deze manier in een strafdenksysteem, met als gevolg dat je uiteindelijk rebels wordt en juist veel chocolade gaat eten. Jezelf gunnen om dat wat je het allerlekkerste vindt wèl te eten, is belangrijk. En als je er echt van geniet, heb je niet een hele reep nodig.

Ten tweede ga je daarmee voorbij aan de oorzaak: Gedrag wordt veroorzaakt door gevoelens en gedachten. Welke gevoelens en gedachtes zorgen ervoor dat jij zoveel chocolade eet? Als je die oorzaak niet aanpakt, lukt het niet om op lange termijn je nieuwe eetpatroon vol te houden.

Goede voornemens - A goal without a plan is just a wish.
Goede voornemens – A goal without a plan is just a wish.

Tijd voor actie

“A goal without a plan is just a wish.”

Maak dus een plan: Wat ga je concreet doen om je doel te bereiken? Stel overzichtelijke actiepunten op. Elke kleine stap gedragsverandering helpt je een stukje de goede kant op.

Maak van jouw goede voornemen afvallen een succes door je intrinsieke motivatie te vinden, de achterliggende oorzaken van je overgewicht aan te pakken en concrete actiepunten uit te voeren. En waarom zou je wachten tot 1 januari?