Is mager gehakt gezond?

Als je wilt afvallen en/of gezond eten, dan lijkt het een goed idee om te kiezen voor mager gehakt. Maar is mager gehakt gezond?

De feiten over mager gehakt

– Mager gehakt bevat minder vet dan gewoon gehakt
– Wettelijk bevat mager gehakt maximaal 15% vet
– Meestal bevat mager gehakt ongeveer 12% vet
– Bijna de helft daarvan is verzadigd vet, een ongezonde vetsoort*
– Mager gehakt bevat zoveel vet, dat het vreemd is dat het “mager” genoemd mag worden
– In de praktijk blijkt in “extra mager gehakt” soms meer vet te zitten dan in “mager gehakt” in dezelfde winkel

*Een eetpatroon met veel verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed. Dat vergroot de kans op een hartaanval of beroerte.

Is mager gehakt gezond?
Is mager gehakt gezond?

Echt mager vlees als alternatief voor mager gehakt

– Echt mager vlees is bijvoorbeeld rosbief, biefstuk, varkenshaas of kipfilet
– Tartaar is een minder vet alternatief voor gehakt, maar het wisselt erg hoeveel vet daarin zit

Wil jij minder vet vlees eten?

Eet mager gehakt bij uitzondering en kies vaker voor echt mager vlees, zoals rosbief, biefstuk, varkenshaas of kipfilet. (Rul) tartaar is een handig alternatief voor gehakt. Kies een soort met minder dan 5% vet.

Het is ook een goed idee om af te wisselen met vis, ei, en vegetarisch, zoals peulvruchten, tofu en tempé. Richtlijn: niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees, zoals rundvlees en varkensvlees.

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share