Gezonde ontbijtgranen (Tips supermarkt – deel 1)

Welke ontbijtgranen zijn gezond?

Als je goed weet waar je op moet letten, kun je heel gezond eten met producten uit de supermarkt.
Gewichtsconsulent Leidsche Rijn heeft voor allerlei categorieën supermarktproducten op een rij gezet welke de gezondste zijn.
Hieronder vind je deel 1: ontbijtgranen.
Als je wilt weten hoe gezond een product is, let dan vooral op de volgende punten.
Een product is gezonder als het bevat:

  • minder suiker
  • minder verzadigd vet
  • minder zout (natrium)
  • meer vezels

Laat je vooral niet afleiden door allerlei beweringen en plaatjes op de verpakking.
De tabel met voedingswaarde per 100 gram (voedingswaardedeclaratie) is handig om producten mee te vergelijken.

Het gezondste zijn de meest eenvoudige muesli en havermout. Veel vezels, weinig suikers en lekker goedkoop. Het Albona 7-granen energieontbijt van de Aldi is heel vezelrijk en bevat heel weinig toegevoegd zout. Brinta is ook vezelrijk, maar bevat minder vezels en meer zout. Brinta Oergranen bevat meer vezels en geen toegevoegd zout.
Gezonde manieren om je ontbijt minder saai te maken zijn bijvoorbeeld het toevoegen van: vers fruit, diepvriesfruit, kaneel/koekkruiden, een paar ongezouten nootjes/zaden.
Wil je nog meer vezels? Voeg wat haverhemelen toe.
Wil je liever een muesli waar kant-en-klaar meer doorheen zit? Kies er een zonder toegevoegd suiker/honing, zout of palmolie, en met niet zo veel gedroogd fruit, bijvoorbeeld Zonnatura Muesli Noten-Zaden of Rood fruit. Of Brinta Havermout met gedroogd fruit. Cruesli/Crunchy betekent over het algemeen: veel suiker en verzadigd vet.

Bewaar en print dit artikel

Download dit artikel als .pdf-bestand.

Nu downloaden »