Stress als dikmaker

In mijn praktijk komen veel mensen met een druk leven. Zo’n druk leven kan stress veroorzaken.

Slechts een enkeling valt juist af door stress. In het algemeen zorgen stresshormonen op verschillende manieren voor een toename van je lichaamsgewicht.

Wie regelmatig stressgevoelens ervaart, heeft dus meer kans op overgewicht dan iemand zonder stress.

De stresshormonen zorgen voor…

  • meer eetlust
  • grotere behoefte aan voedsel dat een belonend gevoel geeft: energierijk voedsel
  • vetstapeling (buikvet)
  • afbreken van spieren (glucose maken uit eiwitten in je spieren)
    (in spieren vindt verbranding plaats; minder spieren betekent een lagere stofwisseling)
  • afbreken van glycogeen (menselijk zetmeel) tot glucose

Door al de extra beschikbare glucose/energie wordt vet niet verbrand en dus opgeslagen.

Ook is als gevolg van al die extra glucose veel insuline nodig, waardoor je een grotere kans hebt op diabetes type 2.

De stresshormonen hebben nog veel meer invloed op je gezondheid. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een verminderde weerstand.

Ze zijn dus linksom en rechtsom van invloed op je lichaamsgewicht en gezondheid.

Wat kun je doen tegen stress?

Om minder gestresst te worden, is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Een gezonde leefstijl is essentieel om uiteindelijk alle activiteiten die je graag wilt doen, ook te kunnen doen. Dus juist als je het heel druk hebt is het belangrijk om veel te bewegen, genoeg te slapen, tijd te nemen voor ontspanning (zoals de natuur in, sporten/bewegen, yoga, muziek, kunst en cultuur) en gezond te eten. En dat zijn nu juist de dingen die er makkelijk bij inschieten als je het druk hebt…

Houd de activiteiten op een dag een tijdje bij. Per activiteit noteer je: moeten, willen of mogen. Is er voldoende ruimte voor willen en mogen? Onderzoek wat jouw werkelijke behoeften zijn.

Het kan daarvoor ook helpen om terug naar de basis te gaan. Om eens stil te staan bij je eigen waarden, die als een kompas zijn voor je leven. In hoeverre leef je naar de waarden die je zelf heel belangrijk vindt? Welke kleine aanpassing kun je vandaag doen om meer naar je eigen waarden te leven?

stress als dikmaker

En als je toch eetdrang hebt …

Bepaal hoe je afleiding kunt zoeken bij eetdrang. Wees consequent in het zoeken van afleiding en maak een lijstje.

Formuleer dit als: “ALS…., DAN…..”. Bijv. ALS ik ’s avonds moe ben en wil snacken, DAN ga ik een kwartiertje op de bank liggen en mijn favoriete muziek luisteren.

In plaats van afleiding zoeken kun je ook een “eetregel” maken voor jezelf. Bijvoorbeeld: ALS ik ’s avonds moe ben en wil snacken, DAN eet ik een schaaltje yoghurt met fruit.

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share