Taart op het werk. Wat doe jij?

Een veelbesproken onderwerp in mijn praktijk: Taart op het werk. Vaak wordt meerdere keren per week gebak uitgedeeld.

Het is allemaal zo lekker. En vooral zelf gebakken taart: dat kun je toch niet weigeren?

Waardoor laat jij je verleiden tot het eten van taart op het werk?

Je wilt afvallen en/of fitter worden, maar kunt de verleiding van taart steeds weer niet weerstaan. Wat nu?

Welke gedachtes heb je voordat je voor een stuk taart kiest?

Een mens maakt ongeveer 200 eetbeslissingen op een dag, waarvan het grootste deel onbewust. Daar ligt dan ook een eerste mogelijke oorzaak: Als je een tijdje in de gaten houdt wat je tegen jezelf zegt op dat soort momenten, kun je een patroon ontdekken. Bijvoorbeeld “Doe je collega een plezier”, waardoor je niet voor je eigen gezondheid kiest. En dus een stuk taart eet. Dat je misschien niet eens echt heel lekker vindt.

Alle taart is lekker, toch?

Mogelijke oorzaak nummer twee: Je denkt dat je alle soorten gebak heel lekker vindt en maakt dus geen keuze.

alweer taart op het werk
Taart op het werk

Wie te weinig eet, laat zich makkelijk verleiden

Er is nog een derde veel voorkomende oorzaak: Te weinig eten. En dan bedoel ik voedzame maaltijden en tussendoortjes. Bijvoorbeeld als je niet ontbijt, wordt de verleiding wel heel groot als om 10:00 uur een taart op het werk wordt gepresenteerd.

Zo weersta je de verleiding van taart op het werk

1. Ontdek jouw gedachtepatroon en pas deze aan

Als je een gedachtepatroon bij jezelf ontdekt, die het halen van jouw doel (afvallen en/of fitter worden) tegenwerkt, dan kun je jouw overtuiging vervangen door een overtuiging die wel helpt om je doel te bereiken. Bijvoorbeeld (als je taart neemt om de ander een plezier te doen): “Ik mag mezelf een plezier doen.” Voor jezelf kiezen kan in het begin heel eng zijn, maar geeft een opgelucht gevoel. Waardoor je je in het algemeen relaxter gaat voelen en ook nog afvalt.

Wat ook belangrijk is om te beseffen: Als iemand aandringt om toch een stuk taart te nemen, is de kans groot dat diegene zelf een probleem heeft met overeten.

Om eens bij stil te staan: Is het echt zo ongezellig als je de taart overslaat en het bij een kopje koffie houdt?

Een ander voorbeeld: “Er is nog taart over. Zonde om weg te gooien.” Dan kun je je afvragen: Wat is meer zonde? Taart in de vuilnisbak of taart in mijn lichaam, dat daar helemaal niet op zit te wachten? Je kunt er een andere gedachte tegenover zetten, bijvoorbeeld: “Mijn lichaam is geen Kliko.”

2. Wat vind jij echt heel lekker? Maak keuzes

Vind je echt alle soorten taart heel lekker? Als je echt gaat proeven, zul je merken dat je het ene soort gebak veel lekkerder vindt dan de andere. En misschien weet je dat eigenlijk nu al.

Misschien is het zelfs zo dat je eigenlijk geen zoetekauw bent en liever zou kiezen voor een schaaltje chips.

De oplossing is dus: Ga na wat jij het allerlekkerste vindt. Je kunt bijvoorbeeld een top 10 maken. Als er een stuk taart wordt uitgedeeld dat je enorm lekker vindt (zelfgebakken appeltaart?), dan ga je er lekker van genieten. Als je chips veel lekkerder vindt dan taart, waarom zou je dan voor een gebakje kiezen? Lekker ’s avonds genieten van een schaaltje van je favoriete chips.

Je lichaam wilt genot. Door te kiezen voor het allerlekkerste, geniet je het meest en ga je ook nog afvallen.

Bedenk dus: Is dit stuk taart mij de calorieën waard? Geniet ik hier echt heel erg van? Of kies ik liever iets anders lekkers?

3. Ritme in je eetpatroon

Ik merk in de praktijk dat het enorm helpt als je genoeg eet tijdens de 3 hoofdmaaltijden en zowel ’s morgens als ’s middags een gezond tussendoortje eet. Dat helpt de verleiding om te gaan snacken te weerstaan.

Begin de dag met een ontbijt en anticipeer op je werkdag: stop gezonde tussendoortjes in je tas. Denk aan rauwkost, fruit (met een paar nootjes), roggebrood, volkorenboterham, bakje yoghurt.

Vergeet ook niet voldoende te drinken. Dorst wordt vaak verward met honger.

4. ALS…DAN…

Het kan best lastig zijn om bovenstaande punten aan te passen. Wat dan meteen al helpt is een ALS…DAN…-plan maken. Als je dat consequent toepast, wordt het een gewoonte.

Bijvoorbeeld: ALS er taart wordt uitgedeeld… DAN pak ik een tussendoortje uit mijn tas. Hierop anticiperen is natuurlijk belangrijk!

5. Vertel dat je aan het afvallen bent

Het is natuurlijk aan jou òf en zo ja aan wie je het vertelt, maar het kan een stuk makkelijker voor je worden als anderen weten dat je bepaalde keuzes maakt omdat je wilt afvallen en/of fitter worden.

Zelf iets gezonders dan taart trakteren

Je zal vast niet de enige zijn die liever niet zo vaak taart eet. Veel mensen op je werk zullen het waarderen als je iets gezonders en originelers uitdeelt. En als er mensen zijn die dat niet waarderen… In hoeverre trek je je dat aan?

Twee handige uitgangspunten

  • Maak gezond aantrekkelijk: hapklaar en een mooie presentatie
  • Zorg voor keuze: iedereen kiest zo gezond of ongezond als hij/zij wil

Voorbeelden van gezondere traktaties

  • mooi bekertje of cupcakevormpje (met lepel/vork) met:
    • nootjes en gedroogd fruit
    • fruit
      • aardbeien (en los slagroom voor de liefhebber)
      • stukjes appel met kaneel en rozijntjes (en nootjes)
      • fruitsalade
    • rauwkostreepjes + bekertje yoghurtdip of hummus
  • schaal met verschillende dingen, bijvoorbeeld:
    • fruit (in de zomer zijn schijven meloen met verse munt een hit)
    • soesjes
    • blokjes kaas
  • opgerolde wraps met beleg en mooie prikker
  • zelfgebakken mueslibrood (met los roomboter voor de liefhebber)
  • spiesjes met tomaat, mozzarella en basilicum
  • verse muntthee (met honing en schijfjes citroen voor de liefhebber)
Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share