Gedragsverandering

Fit door zelfwaardering

Duurzame positieve gedragsverandering met het Vat van Zelfwaardering

Module "Fit door Zelf­waardering"

Een gezonde leefstijl maakt je fitter en hangt positief samen met een betere gezondheid en daarmee de vrijheid om de dingen te doen die belangrijk voor je zijn.

Wel zo logisch dus om te zorgen voor gezond eten en drinken, voldoende bewegen, goed slapen en een goede balans tussen werken en rust. Toch komt het in de praktijk vaak voor dat mensen niet zo goed voor zichzelf zorgen. Weten ze dan niet dat dat belangrijk is? Natuurlijk wel. Maar tussen weten en doen is er iets dat ze tegenhoudt om dingen anders te gaan doen dan ze gewend zijn.

Gedrag veranderen, en vooral het op lange termijn volhouden van nieuw gedrag, is moeilijk. Voor velen is het lastig om de innerlijke motivatie te vinden om te veranderen. Daarnaast zijn mensen vaak geneigd de lat onhaalbaar hoog te leggen.

Begeleiding met het Vat van Zelfwaardering helpt je hardnekkig, lastig veranderbaar gedrag duurzaam te veranderen. De methode begeleidt je om te komen tot een positieve gedragsverandering, waarbij je meer dingen doet die je dichter brengen bij een waardevol leven.

Gedragsverandering

Wat levert het je op?

De module "Fit door Zelfwaardering"

De module Fit door Zelfwaardering helpt je fitter te worden op een laagdrempelige manier, met behulp van de methode Vat van Zelfwaardering.

De module kan als los traject worden gevolgd. Ook is het mogelijk om de module voorafgaand aan het 10 weken-coachingstraject te volgen. Daarnaast kan de module nuttig zijn als tijdens het 10-weken-coachingstraject blijkt dat je ongezonde gedragspatronen heel hardnekkig zijn: Als je een sterke drang voelt om bepaald ongezond gedrag te blijven doen en/of weerstand voelt tegen het uitvoeren van de opdrachten die je helpen je gedrag te doorbreken.

Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek kun je de keuze tussen deze module en/of het 10 weken-coachingstraject bespreken.

De module bestaat uit:

  • 1e consult (60 min.): Intake, toelichting op de methode en uitleg 1e opdracht.
  • 2e consult (60 min.): Reflectie na 2 à 3 weken en uitleg 2e opdracht.
  • 3e consult (30 min.): Reflectie: Welke veranderingen merk je op op het gebied van opmerkzaamheid, zelfwaardering en gedrag? Besluit: Afronden of vervolg?

De methode ‘het Vat van Zelfwaardering’ heeft als uitgangspunt dat zelfwaardering cruciaal is voor het bereiken en behouden van gedragsverandering. Zelfwaardering (of eigenwaarde) is het besef dat we tevreden en trots mogen zijn op onszelf; het besef dat we er mogen zijn, rechten hebben en een goede zorg verdienen.

De aanpak is laagdrempelig. Je krijgt opdrachten die overzichtelijk zijn en nauwelijks tijd kosten. Het grootste deel van ons gedrag is onbewust en routinematig. Met het Vat van Zelfwaardering gaan we gedrag uit de routine halen. Je leert je aandacht te richten op positieve ervaringen. Door de systematiek van het frequent en bewust uitvoeren van kleine positieve acties, ontstaat meer opmerkzaamheid en meer zelfwaardering. Na een paar weken herken je steeds vaker de positieve ervaringen die je overkomen. Verandering gaat in eerste instantie als vanzelf onbewust optreden. Daarnaast zorgen de toegenomen opmerkzaamheid en zelfwaardering ervoor dat je negatieve gevoelens, gedachten en gedrag in het hier en nu steeds vaker en eerder herkent en kunt “ombuigen” naar positief gedrag.
De methode is dus gericht op waarnemingen en gedrag in het hier en nu. Er worden geen inhoudelijke gedragsadviezen gegeven. En er wordt niet uitgebreid ingegaan op hoe probleemgedrag ontstaan is in het verleden.

De module Fit door Zelfwaardering verschilt van het 10 weken-coachingstraject, met name op deze 3 punten:

  1. Geen inhoudelijke adviezen, niet wegen
  2. Nog kleinere gedragsdoelen. Zo klein, dat ze heel overzichtelijk zijn en er geen weerstand kan ontstaan tegen de gedragsaanpassingen
  3. De opdrachten voor thuis kosten nauwelijks tijd en zijn heel laagdrempelig

Hoewel een heel laagdrempelige methode wordt gebruikt, gaat de gedragsverandering natuurlijk niet helemaal vanzelf. Daarom vraag ik je:

  • Bereidheid om het eens heel anders aan te pakken, ook al heb je misschien de overtuiging dat veranderen veel moeite moet kosten
  • Een actieve en open houding tijdens de consulten
  • De kleine opdrachten voor thuis, die heel weinig tijd kosten, ook echt doen
De module kost in totaal €165 voor 3 consulten van in totaal 2,5 uur. Omdat deze module puur gericht is op het in gang zetten van gedragsverandering, en er geen inhoudelijke adviezen over voeding en beweging worden gegeven, worden deze consulten niet vergoed door zorgverzekeraars.
Gewichtsconsulent Leidsche Rijn is gespecialiseerd in leefstijlverandering, met name op het gebied van eetgedrag, beweging en ontspanning. Als je last hebt van psychiatrische problematiek, zoals een depressie of eetstoornis, of van gedrag dat geen of nauwelijks raakvlakken heeft met leefstijl, dan is het advies om op zoek te gaan naar een behandelaar die daar kennis over heeft.

Geschikt voor meerdere situaties

Je vindt het belangrijk om een goede gezondheid te hebben en fit te zijn, maar toch heb je een leefstijl die niet zo gezond is

Je vertoont uitstelgedrag (“Morgen begin ik echt.”)

Je wilt veranderen, maar merkt dat je steeds terugvalt in je oude gedrag

Je merkt weerstand als je dingen anders gaat doen dan normaal

Je voelt je afhankelijk van externe druk of steun bij het maken van gezondere keuzes

Je stelt keer op keer mooie doelen voor jezelf, maar wordt steeds weer teleurgesteld dat je ze niet gehaald hebt

Je hebt de overtuiging dat veranderen veel moeite moet kosten, maar ondanks alle moeite die je erin hebt gestopt, is je gedrag nog niet naar tevredenheid veranderd

Je hebt veel zelfkritiek op de keuzes die je maakt

Gewichtsconsulent Leidsche Rijn

De erkende gewichtsconsulent in Utrecht

Ook online consulten

  • Zowel online consulten als face-to-face consulten!
  • De keuze is flexibel: je kan op elk willekeurig moment kiezen voor een face-to-face of online consult

Beoordelingen

Klantervaringen

Rated 5 out of 5
februari 15, 2021

Je hoeft niet per se overgewicht te hebben om tot een gezondere voedingsstijl te komen. Esther combineert haar ervaring met simpele tools om inzicht te krijgen in je dieet en geeft praktische handvatten verandering door te voeren.

Marcel
4.9
Rated 4.9 out of 5
4.9 van de 5 sterren (gebaseerd op 93 beoordelingen)
Uitstekend88%
Goed12%
Voldoende0%
Matig0%
Slecht0%

Begin vandaag en maak een afspraak!

Kies voor positieve gedragsverandering en maak een afspraak voor de module “Fit door Zelfwaardering”

    Neem gratis en vrijblijvend contact op via email, telefoon of het onderstaande contactformulier. Ik beantwoord je vraag graag, je zit nergens aan vast.


    Gewichtsconsulent Leidsche Rijn
    Koldijksterraklaan 210
    3544 PP Utrecht
    info@gewichtsconsulent-leidscherijn.nl
    06-45925991