Afvallen: Hou jij rekening met de gezondheidseffecten?

Gezond afvallen: 2 vliegen in 1 klap

Veel diëten zijn gericht op snel gewichtsverlies. En gaan daarbij voorbij aan de gezondheidseffecten. Waarom wil jij afvallen? Alleen voor je uiterlijk? Of ook om nog vele jaren gezond te zijn?
Ik coach mensen met gezond afvallen op basis van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Die richtlijnen zijn opgesteld met als doel het verkleinen van je kans op chronische ziekten. Met name hart- en vaatziekten, diabetes type 2 (niet aangeboren variant) en kanker. Iedereen heeft een kans om deze ziekten te krijgen, maar je kunt jouw kans flink verkleinen. En het mooie is, dat je met heel veel soorten aanpassingen in je voeding je kans op alledrie de soorten ziekten verkleint.
Bijvoorbeeld: Als je de consumptie van rood vlees (en met name bewerkt vlees) verkleint, verklein je je kans op een beroerte, diabetes, darmkanker en longkanker.
Èn: ook als je aan het afvallen bent met eten volgens de Richtlijnen Goede Voeding, kun je dagelijks genieten van lekker eten.

Hart- en vaatziekten

80% van de hart- en vaatziekten is te voorkomen met een gezonde leefstijl. Niet meer roken heeft het grootste effect, maar ook overgewicht en voeding hebben veel invloed. Cardioloog Janneke Wittekoek benadrukte in Nieuwsuur dat een gezond gewicht heel belangrijk is. Daarnaast o.a. vezelrijk eten en weinig en mager vlees.

Kanker

Ongeveer 40% van alle gevallen van kanker kan worden voorkomen door gezond te eten en te leven. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft in mei 2018 nieuwe aanbevelingen opgesteld. Ze geven met kleurcodes 3 categorieën aan:

  1. Doe dit wel
  2. Let hier op (matig)
  3. Doe dit niet
Aanbevelingen WKOF
Aanbevelingen WKOF

Diabetes

Bij 90% van de patiënten met diabetes type 2, heeft de leefstijl bijgedragen aan het ontwikkelen van de ziekte. Met name overgewicht vergroot je kans op diabetes type 2.
Suikers uit zoete dranken verhogen het risico op diabetes flink. Gezondheidsraad:

Het gebruik van dranken met toegevoegd suiker hangt per 330 ml per dag samen met een ongeveer 20% hoger risico op diabetes mellitus type 2.

Grotere kans op diabetes door dranken met suiker
Grotere kans op diabetes door dranken met suiker

Gezond afvallen met vezels

Het mooie van voedingsvezels, is dat ze je kansen op alledrie de soorten chronische ziekten verkleinen. Daarnaast geven ze je een verzadigd gevoel, dat helpt bij het afvallen.
Vezels zijn er in allerlei soorten. Hierbij een voorbeeld om te laten zien dat het de moeite waard is om etiketten te vergelijken in de supermarkt.
Je ziet 3 verpakkingen met volkoren knäckebröd. Ziet er allemaal precies hetzelfde uit op het eerste gezicht. Maar schijn bedriegt… In welke zitten de meeste vezels?

Gezond afvallen met de juiste keuzes

1. WASA: 20 gram, 2. AH huismerk: 12 gram en 3. Bolletje: 11 gram per 100 gram.

Share Share Share