Is pindakaas gezond?

Op 8 maart was ik aanwezig bij de opnames van het programma CampusTalk, gemaakt door studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht. Een heel item over pindakaas, superleuk! Ik heb veel kunnen vertellen over hoe gezond pindakaas is (item begint met filmpje vanaf ong. 4 min.).

Is pindakaas gezond?
CampusTalk met Gewichtsconsulent Leidsche Rijn over pindakaas

Waarom is pindakaas gezond?

Ongezouten pinda’s en noten verlagen je risico op hart- en vaatziekten

Als je elke dag 15 gram ongezouten pinda’s of noten eet, heb je een 20% kleiner risico op coronaire hartziekten (aan kransslagaderen, m.n. hartinfarct). De voedingsstoffen die pinda’s en noten zo gezond maken, zijn onverzadigde vetzuren en vezels. Die zorgen ervoor dat je LDL-cholesterol wordt verlaagd. Met één boterham pindakaas heb je al genoeg pinda’s op.

Pinda’s bevatten veel eiwitten, vitamines en mineralen

Pinda’s en noten zijn een goede vleesvervanger, door de eiwitten, vitamines en mineralen die erin zitten. Met 25 gram extra per dag kun je een stuk vlees vervangen.

Welke pindakaas is het meest gezond?

Een pindakaas die alleen bestaat uit pinda’s (100% pindakaas) is gezond, omdat daaraan geen zout, suiker of verzadigd vet is toegevoegd. Daarnaast bevat het meer vezels dan “normale” pindakaas en meer eiwitten. In de meeste supermarkten is tegenwoordig 100% pindakaas verkrijgbaar. Als je op het etiket bij de ingrediënten alleen “pinda” ziet staan, zit je goed.
Maar ook pindakaas met toevoegingen is meestal een stuk gezonder dan ander broodbeleg. Veel mensen eten teveel kaas en vlees. Dan is het een goed idee om een deel van het broodbeleg te vervangen door pindakaas.

Zonder zout is gezonder

Meer dan 80% vd Nederlanders krijgt meer dan de aanbevolen hoeveelheid van 6 gram zout binnen. Nadelen van teveel zout:

  • Verhoogt je bloeddruk
  • Verhoogt je kans op hart- en vaatziekten
  • Verhoogt je kans op nierziekten (want je nieren moeten hard werken om het natrium te verwijderen en kunnen daardoor beschadigen)

In pindakaas met zout, zit wel veel minder zout dan in kaas en vleeswaren (factor 4 à 5). Mede daarom is pindakaas sowieso een goed alternatief.
Hoewel in de meeste pindakazen niet veel zout zit, is het toch een kwestie van “alle beetjes helpen” om onder de 6 gram te blijven.

Zonder suiker is gezonder

Toegevoegd suiker (vaak in de vorm van dextrose (= glucose) toegevoegd), bevat geen voedingsstoffen en wel energie. Je lichaam heeft er dus niets aan. Je kunt beter suiker eten in de vorm van een stuk fruit, daar zitten veel voedingsstoffen in. Als je veel toegevoegd suiker binnen krijgt, kan dat leiden tot overgewicht. In verhouding tot zoet broodbeleg bevat pindakaas met suiker maar heel weinig suiker. Daarom is het gezonder dan bijvoorbeeld chocopasta.

Zonder toegevoegd verzadigd vet is gezonder

Verzadigd vet is hard bij kamertemperatuur en zit verstopt in veel producten. Aan pindakaas wordt vaak gehard palmolie toegevoegd, omdat dat pindakaas makkelijk smeerbaar maakt. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol. Dat kan uiteindelijk leiden tot het dichtslibben van bloedvaten. Daarom is het belangrijk om niet veel verzadigd vet te eten. Per saldo bevatten de meeste pindakazen met toegevoegd verzadigd vet niet of nauwelijks meer verzadigd vet dan 100% pindakaas en minder dan in veel soorten kaas of vette vleeswaren.

Voorbeelden van pindakaas met toevoegingen

Biologische pindakaas

Biologische 100% pindakaas is natuurlijk prima. Maar biologisch betekent niet dat het dus gezonder is.
Voorbeeld: AH biologische pindakaas bevat 77% PINDA*, palmvet*, rietsuiker*, zeezout, *Van biologische oorsprong.
In deze pindakaas zit 2x zoveel verzadigd vet als in de 100% pindakaas. Er zit meer zout in dan in de Calvé pindakazen. En er is suiker toegevoegd. Palmvet, rietsuiker en zeezout zijn ongezond, ook als het biologisch is.

Pindakaas light

Pindakaas light bevat 30% minder vet dan de gewone pindakaas. Tot een paar maanden geleden was er suiker aan toegevoegd om het smeuïg te maken. Sinds kort worden i.p.v. suiker voedingsvezels gebruikt (23 gram/100 gram). Daardoor is het nu gezonder dan toen er suiker in zat. Maar er zit veel minder (gezond) onverzadigd vet in, dan in 100% pindakaas en er is zout toegevoegd.
100% pindakaas eet je omdat er belangrijke voedingsstoffen in zitten. Waarom zou je daar gezonde stoffen uit willen halen?
“Energiebesparing” is beperkt: Per 100 gram pindakaas 533 kcal i.p.v. 664 kcal in gewone Calvé of 600 in 100% pindakaas.
Op een boterham smeer je 15 à 20 gram pindakaas. Met light bespaar je dus 10 à 13,4 kcal vergeleken met 100% pindakaas. Dat scheelt dus niet veel. Je kunt op een gezonde manier afvallen met elke dag een boterham 100% pindakaas.

Skippy pindakaas (Amerikaanse pindakaas)

De Skippy pindakaas bevat naast veel verzadigd vet, zout en suiker, ook transvet.
Gehydrogeneerde palmolie betekend dat de olie niet volledig is gehard, dan ontstaat er transvet. Transvet is nog gevaarlijker voor je lichaam dan verzadigd vet.

Conclusie

Het is een goed idee om dagelijks 1 of 2 boterhammen met 100% pindakaas te eten, ook als je aan het afvallen bent. De voedingsstoffen in pindakaas zijn goed voor je gezondheid en als je een boterham met pindakaas eet, eet je niet een (zoveelste) boterham met kaas of worst. Daardoor krijg je minder verzadigd vet en zout binnen, wat goed is voor je gezondheid. De meeste andere pindakazen zijn ook nog best gezond. Vergelijk daarvoor etiketten en let op: minder verzadigd vet, minder zout en minder suiker.

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share